Priviate vetrom

Webdizajn

 

Po zriadení webhostingu a zakúpení domény je potrebné ešte spraviť tri ďaľšie kroky, a to sú nadizajnovanie webu, naprogramovanie webu a vytvorenie marketingu. V tejto časti sa pozrieme na prezentačnú vrstvu, teda na web dizajn.

Dizajnovanie webu nie je o programovaní,
je to umenie vytvoriť z farieb, písmen a tvarov niečo nádherné,
čo zaujme a dokáže vysvetliť pointu webu zo samotného vzhľadu webu.

Prezentačná vrstva

Web dizajn je pre mnohých ľudí to najdôležitejšie, čo sa týka webu a stránok. Podľa môjho názoru je mu pripisovaná prílišná hodnota a z čisto profesionálnej stránky je to časť tvorby webu na ktorú mám najviac požiadaviek zo strany klientov, takisto aj najviac pripomienok na dodatočné úpravy.

Pre mňa je to len ďaľšia vrstva, prezentačná. Týmto nechcem nijakým spôsobom zosmiešniť dôležitosť tejto vrstvy. Práve naopak, je to časť webu, ktorá vďaka ostatným funkciám prezentuje názory alebo produkty webu a podáva ich v oku lahodnej forme, pekne prezentované, hierarchicky zadelené a prehľadné.

Postup tvorby webu

Analýza

Na začiatku sa musí stanoviť koncept webovej stránky. Pod konceptom webovej stránky sa rozumie jej funkčnosť a teda čo bude ponúkať. Pri webdizajne sú stanovené určité štandardy pri ktorých sa dá jasne rozoznať koncept, ba priam webdizajn musí tento koncept vytvoriť v zákazníkovy ešte pred tým, ako si prečíta prvé slovo na vašom webe. Menujem pár konceptov web stránok: e-shop, fórum, blog, spravodajstvo, internetová vizitka, prezentácia ...

Design

Hneď po tomto kroku, keď sme si stanovili koncept je potrebné si uvedomiť aké informácie chceme zobraziť, napísať texty, a zamyslieť sa nad informatívnou hodnotou. Keď je analýza a copywriting dokončený, začína sa nám rysovať štruktúra webu a jeho funkcionalita, z tohto sa dá vyvodiť počiatočný grafický návrh webu. Tento grafický návrh sa ešte môže upravovať(dokonca je to bežné) pred dokončením celého webu ale nemal by sa výrazne líšiť od finálneho dizajnu. Ak sa tak stane, je to dôkazom toho, že sa odflákol koncept, analýza alebo copywriting.

Použiteľnosť alebo SEO

Veľmi dôležitým faktorom úspechu je použiteľnosť webu. Web by mal byť prehľadný, ľahko ovládateľný a logicky usporiadaný. Použiteľnosť webu sa vytvára hĺbkovou analýzou požiadaviek, pri ktorej sa zistí čo bude web zobrazovať a ako sa bude správať, následne sa nadizajnuje vzhľad, typológia, farby a podobne. Ovládanie webu musí byť intuitívne, v konečnom dôsledku ak náš zákazník nevie nájsť potrebnú informáciu alebo je z webu zmetený tak nič ani nenakúpi. :( Myslím, že taký web má nulovú použiteľnosť. Touto tematikou sa zaoberajú SEO špecialisti a experti, ktorý navrhujú rôzne verzie, testujú ich a najúspešnejšie verzie stránok sa publikujú. Najúspešnejšie verzie sú považované tie, ktoré zvyšujú konverzie predaja a zisk.

on-site / off-site

Použiteľnosť patrí medzi on-site SEO techniky. Okrem toho existujú aj off-site SEO techniky a to sú napr. budovanie spätných linkov, marketing, affiliates alebo reklama odkazujúca na vaše stránky. Tieto techniky tiež zvyšujú konverzie a zisk. požiadavky na front-end a back-end, skripy a efekty, mobilny web.

front-end / back-end

Pri tvorbe webu je potrebné dopredu rozmyslieť aj to ako sa bude upravovať a aktualizovať obsah webu a aké zmeny budú v budúcnosti pravdepobne potrebné (zmeny bannerov, akcie podla ročných období, pridávanie nového tovaru a podobne). Web si podľa toho delíme na front-end a back-end. Zákazníci vačšinou vidia len front-end, s výnimkou poniektorých VIP zákazníkov, ktorý majú prístup ku špeciálnym informáciam. Majiteľ stránky a jeho zamestnanci potrebujú trochu iné informácie ako zákazník, napr, počet predaných kusov tovaru, objednávky alebo zoznam vypredaného tovaru. Preto pristupujú k back-end rozhraniu webu, niekedy nazývaného aj administrátorským rozhraním. Môžme to prirovnať ku klasickému kamennému obchodu, kde má zákazník prístup k regálom s tovarom a všetkým potrebným detailom a zamestnanci vstupujú zadnými dverami pre zamestnancov priamo do skladu, kde si vedia pozrieť čo je na sklade alebo koľko peňazí je v pokladni.